شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

نخستین هنرستان فرشبافی به زودی در خوی، مهد فرش ریز ماهی به همت یک خیر مدرسه‌ساز ساخته می‌شود.

فرش بافی

به گزارش همشهری ‌آنلاین معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با اعلام این خبر به همشهری گفت: «از آنجا که خوی به عنوان مهد فرش ریز ماهی در کشور شناخته می‌شود، هنرجویان تقاضای راه‌اندازی هنرستان تخصصی فرش در خوی را داشته‌اند. به زودی به همت یکی از خیران مدرسه‌ساز یک هنرستان تخصصی فرش در خوی راه‌اندازی می‌شود.»
افشین سنایی افزود: «رشته فرش به عنوان یکی از رشته‌های صنایع دستی در هنرستان‌ها تدریس می‌شود. در هنرستان احسان شهرستان ارومیه هم ۱۵ هنرجو در رشته فرش تحصیل می‌کنند، اما در خوی این رشته را نداریم.»
هنرستان تخصصی فرش در خوی به عنوان یکی از هنرستان‌های جوار صنعت خواهد بود. سنایی ادامه داد: «هنوز برای جانمایی و آغاز ساخت و ساز هنرستان تخصصی فرش در خوی اقدامی نشده‌است و با آغاز سال تحصیلی روند این پروژه آغاز خواهد شد.»
در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هنرستان تخصصی فرش در کشور فعالیت می‌کنند. هنرجویان رشته فرش مهارت طراحی نقشه‌ فرش، قالیبافی تابلویی، قالیبافی ترکیبی قالی و گلیم، گلیم‌بافی و مواردی از این دست را می‌آموزند.
دوره نخستین فرش خوی از آغاز تا ۶۰ سال قبل و دوره معاصر از ۶۰ سال پیش تا بررسی می‌شود. در دو سه دهه اخیر نوع دیگری از طرح قالی که معروف به ریز ماهی یا پله ماهی است، در خوی متداول شده که از نقش و نگار ساده‌ای برخوردار است.

کد خبر 879445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha